wtorek, 9 stycznia 2018

RUINY - STARY ZAMEK KSIĄŻ W WAŁBRZYCHU

Mieszkam na Dolnym Śląsku od zawsze, od długiego czasu odkrywam jego zakątki. Co więcej, na tak popularnym i znanym w całej Polsce - Zamku Książ byłam kilka razy,  a o Ruinach Starego Zamku Książ, które leżą niemal obok, nie miałam pojęcia.

Pewnego razu wyczytałam o nich przy okazji zapoznawania się z artykułem o wspomnianym Zamku Książ. Gdy tylko nadarzyła się okazja wybraliśmy się na dosłownie kilka godzinną wycieczkę w celu poznania obiektu.

Poczytałam w sieci o trasach, które mogą mnie do niego zaprowadzić i wybrałam tę spod Palmiarni.  I to właśnie tam zostawiliśmy samochód. Parking znajduje się tuż przed głównym wejściem do Palmiarni i jednocześnie przy rondzie. Dla zainteresowanych w niedziele i święta jest bezpłatny.

Niestety jak dla mnie trasa, którą obraliśmy nie była czytelna. W efekcie zbłądziliśmy i dotarliśmy do celu jedynie dzięki nawigacji w telefonie, która prowadziła nas przez pola, lasy, a co więcej w pewnym momencie przeskakiwałam przez rzeczkę i przechodziłam przez szerszy jej fragment za pomocą powalonego drzewa - w końcu różnorodność to podstawa. Podczas przechadzki mijaliśmy także domostwa, które w moim odczuciu znajdowały się gdzieś poza światem, między lasami i wysoko trawiastymi łąkami.

Po 10 minutowym wspinaniu się pod górę zarośnięta polną drogą, ujrzeliśmy tabliczkę informacyjną i jak się okazało znajdowaliśmy się na wzniesieniu o wdzięcznej nazwie "Spisz", które sięga 1391 m n.p.m. Stamtąd oznakowanie było zdecydowanie bardziej przyjazne.

Jeśli wybiorę się tam po raz kolejny prześledzę dotarcie do celu za pomocą Szlaku przyrodniczo-edukacyjnego "Ścieżka Hochbergów", której to oznakowanie mijałam kilka razy podążając moją wersją trasy.

Samo dojście zajęło maksymalnie godzinę, ale była to mocno naciągnięta, okrężna droga z utrudnieniami. Podejście pod same ruiny jest strome co wynika z położenia na wzgórzu u podnóża którego znajduje się potok, ale dla nikogo nie stanowi to problemów. Na miejscu zastałam rodzinę z dziećmi i ich wózkami oraz kilka starszych osób.

W jesiennej aurze ruiny wyglądają bardzo klimatycznie i zagadkowo - budzi to chęć poznania historii tego miejsca. Liczę, że wybiorę się tam w lecie, kiedy przyroda rozbudzi się do życia. Całość musi wyglądać bajecznie. Reasumując dzięki zbłądzeniu wycieczka była pełna śmiechu i w pozytywny sposób zapadła mi w pamięci. Polecam na niedzielny spacer. Miejsce warte zobaczenia i w dodatku bardzo fotogeniczne.

Spokrewnione wpisy:
Zamek Książ (Festiwal Kwiatów)
Palmiarnia
mój Instagram z bierzącymi wyjazdami

Poniżej wrzucam kilka zdjęć, jak zwykle wykonanych telefonem i niepoddanych obróbką ;)