poniedziałek, 15 stycznia 2018

POCITELJ - MIASTECZKO NA WZGÓRZACH BOŚNI I HERCEGOWINY

Wracając z Mostaru postanowiliśmy zatrzymać się w miasteczku położonym tuż przy samej drodze prowadzącej na teren Chorwacji. Mowa tu o małym, ale za to jak pięknym Pocitelj znajdującym się na terenie Bośni i Hercegowiny około 30 km od Mostaru. Aby móc przekroczyć granicę Chorwacji i wjechać na teren Bośni i Hercegowiny niezbędny jest ważny paszport. Wracając do tematu, wspomniana miejscowość leży na wzgórzu, u podnóża którego płynie rzeka Neretwa, która w Mostarze przybiera piękny szmaragdowy kolor.  Mój wpis o Mostarze znajdziecie tutaj. Jak mówią przewodniki zanajduje się tu jeden z najlepiej zachowanych zespołów urbanistycznych z okresu dominacji tureckiej na terytorium Bośni i Hercegowiny. Nad miastem górują pozostałości średniowiecznej tureckiej twierdzy wzniesionej na gruzach starożytnego rzymskiego zamku.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od pozostawienia samochodu przy głównej drodze. Jest tam coś na styl zajazdu, przy którym można bez żadnych opłat zostawić samochód. Z tego miejsca ruszyliśmy w stronę schodów, które oprowadzając nas po malutkim miasteczku zaprowadziły nas do głównego punktu, którym była twierdza górująca nad miejscowością. Po drodze znajduje się niewielka ilość straganów z pamiątkami.

Miejsce widziane z drogi bardzo mi się spodobało, ale to czym zachwycała wędrówka po kamiennych schodach była czymś bajecznym. Wolnym krokiem wchodziliśmy po schodach w promieniach zachodzącego słońca. Po drodze minęliśmy dosłownie garstkę turystów, oczywiście wśród nich byli też Polacy, który są tam po prostu wszędzie. Widać, że tamtejsze tereny przypadły nam do gustu - i w sumie wcale mnie to nie dziwi.

Z bardziej turystycznych aspektów dodam, że po całym miasteczku spacerujemy i wchodzimy na główną twierdzę bez żadnych opłat, tak samo jak nie płacimy tam za postój. Za pamiątki albo coś do przekąszenia tradycyjnie zapłacimy w Euro.

Przydatne linki:

Bośnia i Hercegowina - zwiedzanie Mostaru
Mój Instargam, gdzie jestem aktywna codziennie.

Poniżej wrzucam kilka zdjęć tradycyjnie wykonanych telefonem, które zrobiliśmy podczas ponad godzinnej przechadzki po miasteczku. Na nich znajdziecie widoki jakie tam widnieją, a także twierdzę główną oraz jej wnętrze, Memeczet Hadżi-Alija czy muzułmańską szkołę medresa.